Správna výživa na prechode — desatoro

menopauza, prechod, klimaktérium

Sme to, čo jeme – v prechode to platí dvojnásobne.

Priberanie, ktoré v prechode prichádza kvôli spomalenému metabolizmu je dobré kompenzovať nielen pohybom, ale hlavne ľahkým stravovaním. Aké sú jeho zásady?

1Myslite na to, čo jete. Premýšľajte, než niečo zhltnete. Existuje anglické porekadlo „Two seconds on lips, forever hips“, ktoré sa dá preložiť ako „dve sekundy na perách, navždy na bokoch“. Tak stojí vám tá celá tabuľka čokolády, ktorú trochu previnilo a tajne zjete večer pri televízii za to?

2Telo má už toho tak dosť, tak ho ťažkými a mastnými jedlami zaťažujte čo najmenej. Sem tam sa to nedá vydržať, to chápeme, ale bôčik každý deň k večeri nie je tá správna cesta.

3Mrcha cukor. Nič dobrého (okrem chuti) z neho nedostanete, tak sa mu skúste čo najviac vyhýbať. Začiatok je ťažký (je to vlastne droga, na ktorej ste závislá) ale netrvá dlho (asi dva týždne), a keď vydržíte, váha pôjde dole. A najviac vám poďakuje pečeň, ľadviny a pod.

4Zelenina, zeleninka. To už poznáte, ale ono to tak proste je. Čím viac zeleniny budete jesť, tým lepšie sa budete cítiť. Odľahčené zažívanie je presne to, čo teraz potrebujete. Teplé alebo studené, to je fuk, hlavne nech je jej dosť, a to kvôli ďalším minerálnym látkam a vitamínom, ktoré obsahuje. Chce to skôr trochu kreativity, ale šalát môže byť skvelou alternatívou. Neexistuje totiž len uhorkový šalát k nedeľnému rezňu, alebo „šopský“ viete?

5Pravidelnosť. S tou nás otravujú všetci výživoví poradcovia už dlho. Niečo na tom ale bude a tak sa pokúste stravovať niekoľkokrát denne. Ono toho potom zjete ďaleko menej! Skrátka platí, raňajkuj sám, obeduj s priateľom a večeru daj nepriateľovi. A medzi to všetko ešte si dajte nejaký ten olovrant.

6Alkohol. Asi to pre vás bude novinka, ale alkohol nám úplne dobre nerobí. Nechceme vás ale utrápiť, to je jasné, takže nejaké to vínko s kamarátkami alebo partnerom si samozrejme dať môžete. Pri čom by si potom človek posťažoval, že? Ale by to nemalo byť liter denne. Tvrdému sa ale vážne radšej vyhýbajte. Je to kalorická atomovka. A taktiež by sa vám mohlo stať, že práve v alkohole budete mať tendenciu rozpúšťat svoje plyny z novej životnej etapy.

7Voda. To musí byť tak akurát. Nie je pravda, že sa musíte preliať troma litrami vody denne. Ale tak polovicu, teda jeden a pol litra by ste mala vypiť. Vďaka vode sa telo môže čistiť, odplaví všetko nepotrebné a škodlivé. Pokiaľ máte pocit, že vaše telo vodu zadržuje, a to v prechode sa skutočne môže stať, je to často signál, že naopak nepijete dosť.

8Doplnky stravy. Vzhľadom k tomu, že príznaky prechodu dávajú nášmu telu vážne zabrať, je dobré mu trochu pomôcť. Príroda k nám síce bola krutá, ale je tak geniálna, že vymyslela i záležitosti, ktoré nám dokážu pomôcť. Je potrebné dorovnať hladinu estrogénu a ten v podobe fytoestrogénu nájdeme prípadne v sóji alebo v ďateline lúčnej. Tá je úplne skvelá a vážne dokáže hodne zmierniť návaly teploty, potenia alebo celkovú nerovnováhu.

9Vápnik. Možno už viete, že jedna z vecí, ktorá sa okolo 50-ky začne tiež diať, je to rednutie kostí, tzv. osteoporóza. Aj v tom má prsty znižujúci sa estrogén, a je to určite vec, ktorú nemožno podceniť /v kombinácii s nadváhou môže spôsobiť veľké problémy/. Takže vápnikujte, čo sa do vás vojde. Jogurty, jogurty a nejakou tou tabletkou nič nepokazíte.

10Kľud. Ku správnemu životnému štýlu patrí aj duševná pohoda. Je to základ, bez ktorého je všetko zložitejšie /v prípade chudnutia to môže byť dokonca nemožné/. Pokiaľ vás doháňajú depresie /budete sa diviť, ale i tie sú príznakom prechodu/, nebojte sa s nimi zabojovať s profesionálnou pomocou. Nech už to bude návšteva psychológa alebo priamo medikácia. Zo začiatku vám môže pomôcť prírodná trezalka, ktorá zvládne menšie výkyvy v pohode zvládnuť.

11A ešte jeden bod navrch. Pohyb, pohyb, pohyb. Nenechávajte svoje telo zatuhnúť, nedoprajme mu zväčšovanie objemu. Vyberte si akýkoľvek pohyb, ktorý vás baví a šup do toho. Môže to byť aj sex. Alebo venčenie psa. Aj to je šport, nie?

Tak sa zdá, že zásady zdravého životného štýlu sa s vekom nemenia. Čo sa ale mení, je potreba vziať si tie zásady skutočne vážne. S vekom váha rastie a je potrebné sa prispôsobiť. Práve teraz je správny čas na zmenu! Tak poďte do toho! Bude vám lepšie, budete vypadať lepšie a ešte dobre vykročíte k aktívnej dlhovekosti. Ostatné sprievodné javy prechodu sa dajú celkom dobre zvládnuť s doplnkami stravy, ktoré je dobré zahrnúť. No a nefajčte. To je jasné.

Navrhujeme
Prechod — hormonálna alebo prírodná liečba?
Zdravie
Prechod — hormonálna alebo prírodná liečba?