Prechod — hormonálna alebo prírodná liečba?

Prechod — hormonálna alebo prírodná liečba?

Prechod — hormonálna alebo prírodná liečba? Ako vybalancovať hladinu klesajúcich hormónov v klimaktériu.

Keď nás „prepadne“ prechod so všetkými svojmi nepríjemnými prejavmi, spôsobenými poklesom ženského hormónu estrogénu, logicky hľadáme nejakú cestu ako prechod zmierniť. Nech už v prírode, alebo v lekárni. Naše prvé kroky by mali ale viesť ku gynekólogovi, ktorý problematiku dokonale pozná a poradí vám riešenie „na mieru“. Niektorým ženám v prechode stačí trochu ďateliny lúčnej, alebo zmena stravy, ale iné zachráni až HST (hormonálna substitučná terapia). Ako napr. pani Jana Rastlinné preparáty mi dlhodobo nepomohli“, teraz užívam veľmi restringované dávky hormónov a výkyvy nálad zmizli úplne a návaly a nočné potenie taktiež.

Injekcie alebo bylinky?

Nech si už o hormónoch myslite čokoľvek, v období klimaktéria určitú dávku estrogénu a gestagénu možno oceníte. O tie totiž postupne prichádzate a vďaka ich poklesu sa vám dejú všetky tie nepríjemnosti.

Každá zo žien je iná, každá reaguje inak, a to ako na samotný prechod, tak na prípadnú liečbu. Pani Mária so svojím novým stavom bojovala zložitejšie. „Skúšala som hormonálne injekcie, ktoré mali účinkovať 2-3 mesiace, ale termíny sa skracovali. Potom som vyskúšala ďalšie prípravky ako Sarapis, kvapky z imela, ale taktiež len s pominuteľným účinkom. Ani pri zmene stravy, vynechanie kávy som nepozorovala výraznejšiu zmenu.

A čo si o hormonálnej liečbe myslia lekári?

Všeobecne lekári hormonálnu liečbu doporučujú aj ako prevenciu osteoporózy, problémom s močovými cestami, alebo proti niektorým typom nádorov. Ale musí byť individuálna a kontrolovaná. Počas takejto liečby je žena síce sledovaná, aj z hľadiska výskytu rakoviny prsníkov, pretože pravdepodobnosť dodávaných hormónov /estrogén, gestagén, atď/, máličko zvyšujú. Ale práve väčšia starostlivosť a pozornosť v tomto období, odhalí problémy, na ktoré by žena inak neprišla včas.

Člen Európskej menopausálnej spoločnosti, MUDr. Vladimír Mulač, vo svojom článku na túto tému uviedol presvedčivý záver: „Hormonálna substitučná liečba podávaná odborníkom je za dodržania predpísaného postupu bezpečnou metódou, ktorá veľmi podstatným spôsobom skvalitňuje život ženám počas prechodu.

Prístup k hormonálnej liečbe sa v rôznych častiach zeme líši. Napr. v USA hormonálnu terapiu absolvuje zhruba polovica žien, naopak v Japonsku je to len 6% žien.

Možnosti úlavy od bolesti

Okrem hormonálneho koktailu ponúka príroda aj jej fytoestrogény. Tie nájdete napr. v sóji, alebo už v spomínanej ďateline lúčnej. Ale príroda toho ponúka ďaleko viac, a to v podobe bylín alebo tzv. superpotravín. Tie sú síce nenápadné, ale môžu vám pomôcť dostať hormóny do rovnováhy.

Superpotraviny

Maca (peruánsky ženšen), pôsobí ako prevencia proti osteoporóze, vhodná je i pri nižšej imunite, depresiách a neurózach, vypadávaní vlasov alebo nepravidelnej menštruácii.
Spirulina je to sladkovodná riasa, ktorá obsahuje veľké množstvo železa a vitamín B12 a A. Podporuje energiu a pomáha v boji proti únave. Vďaka veľkému obsahu fytochemikálií pomáha znižovať i riziko výskytu niektorých druhov rakoviny.
Semienka chia obsahujú veľké množstvo omega 3 mastných kyselín, vďaka čomu pomáhajú znižovať krvný tlak. Chránia pokožku pred voľnými radikálmi a tým spomaľujú procesy jej stárnutia, ktoré po ukončení produkcie ženských hormónov, vaječníky rozbiehajú naplno.

Bylinky „na prechod“

Príroda je proste geniálna. A na všetky neduhy nám ponúka riešenie. Stačí ich len poznať a dôverovať im. V období prechodu sú pre vás zaujímavé hlavne nasledujúce bylinky, tak ich vyskúšajte. Veľmi často pomôžu a určite neuškodia.

Šalvia lekárska je účinná proti návalom a poteniu. Vlažný odvar pomôže popíjať celý deň.
Ľubovník bodkovaný používa sa proti depresiám, úzkosti a stresu. Okrem toho zlepšuje aj krvný obeh. Denná dávka sú dve šálky, účinkuje až po dlhšej dobe. Pozor si dajte v prípade, ak sa idete opaľovať, zvyšuje citlivosť na svetlo. Zadovážiť si ju môžete aj v tabletkách, ale pozor na dávkovanie, väčšie množstvo môže uškodiť.
Ďatelina lúčna obsahuje veľké množstvo fytoestrogénov, pomáha zlepšiť náladu, podporí dobrý spánok, znižuje riziko rednutia kostí a pôsobí ako prevencia proti rakovine prsníkov.
Kozlík lekársky a meduňka podporujú zdravý spánok, s ktorým má nejedná dáma v prechode problém.
Chmel otáčavý taktiež obsahuje fytoestrogény a vďaka svojím sedatívnym účinkom má vpriaznivý vplyv predovšetkým na psychické a neurotické problémy. Nájsť ho môžeme v celej rade prípravkov, napr. ukľudňujúce čajové zmesi , kvapky alebo tinktúry.

Potrebná je aj úprava celého jedálneho lístka, a to nielen kvôli potrebným látkam, ale aj kvôli priberaniu na váhe, ktorá je jedna zo strašiakov v prechode.

Aká je teda správna skladba jedálneho lístka? Mali by sme v ňom objaviť morské ryby, rastlinné oleje lisované za studena, orechy, strukoviny, ľanové semienko alebo vajcia. Dobre je i väčšie množstvo citrusových plodov. A zaujímať by vás mala rozhodne sója /tofu, sojové mlieko/, ktorá je fytoestrogénový poklad. Práve vďaka vysokej konzumácii sóji, majú ženy žijúce v Ázii menšie klimakterické problémy.

Tak hurá na bylinky a tabletky, pretože prečo nevyužiť pomoc keď existuje?

Navrhujeme
menopauza, prechod, klimaktérium
Zdravie
Správna výživa na prechode — desatoro