Menopauza v kocke

Ženy na prechode - menopauza v pohode

Prechod je síce nepríjemná záležitosť, ale je súčasťou života.

Vlastne môžeme byť rady, že nás stretne. Ešte pred nedávnom sa klimaktériu dožívalo len veľmi málo žien. V dnešnej dobe stratou menštruácie život rozhodne nekončí a keď prejde, čaká nás ešte veľa krásnych rokov.

Každá žena prežíva klimaktérium inak. Niektorá „schytá“ všetky vedľajšie prejavy, iná si ani nevšimne, že jej došli vajíčka. Prejaví sa to len stratou menštruácie. Tým to celé začína. Zásoba vajíčok vo vaječníkoch je proste vyčerpaná, estrogén už nie je potrebný a tak sa začne strácať. Tento obmedzený počet vajíčok je individuálny, a preto i vek, keď prichádza prechod je rôzny. V Čechách a na Slovensku je to v priemere 52. rok života, ale zaskočiť vás môže kľudne už v 40-ke, alebo naopak počkať až do 60-ky. Záleží na genetickej výbave, ale i životnom štýle. Napr. fajčiarky si svoje vajíčka zabíjajú priebežne, preto sa dá predpokladať, že sa u nich menopauza objaví včaššie.

Prechod nie je globálny

Zaujímavé je aj to, že prechod vypadá v rôznych častiach sveta rôzne. Všeobecne sa zdá, že sme na to u nás v strednej Európe najhoršie. Napr. v Ázii majú ženy ďaleko menšie problémy. Pripisuje sa to hlavne ich strave bohatej na sóju, ktorá je vedľa ďateliny lúčnej potravinou najbohatšou na tzv. fytoestrogén. To je prírodná látka, ktorá dokáže nahradiť náš „ženský hormón“, o ktorý v dobe prechodu prichádzame, a ktorý môže za všetky tie nepríjemnosti /potenie, návaly, nespavosť, zmeny nálad, rednutie kostí, spomalenie metabolizmu/. Preto sa i ženám v našej zemepisnej šírke doporučuje zvýšená konzumácia práve super – estro potravín. A to i po skončení procesu prechodu. Všeobecne sa uvádza, že belošky sú náchylnejšie k psychickým poruchám v prechode, zatiaľ čo černošky trpia skôr tými fyzickými. A predstavte si, že spomínané Aziatky dokonca vítajú prechod ako úľavu, od cyklu a strachu z otehotnenia a taktiež ako dosiahnutie veku múdrosti. A to už znie lepšie, nie?

Otrava — ale nie krvi

Už sme sa dotkli hlavných prejavov menopauzy. Nebudeme sa tváriť, že je prechod najkrásnejším obdobím každej ženy, to skrátka nie je, ale nie je to ani žiadna katastrofa. Chvíľu trvá, než sa žena s novou skutočnosťou vyrovná, pokiaľ príjme, že jej telo nie je čo bývalo, že už nie je plodná. Sprievodné javy sú nepríjemné, otravné a obmedzujúce. Nie je žiadna hitparáda zažiť behom jednania v práci pocit, že ste v saune, leje z vás pot a najradšej by ste všetkých v rámci výbuchu emócií poslali do hája. A iné to nie je ani doma. Tam máte aspoň výhodu, že pokiaľ všetkých do hája pošlete, nevyhodia vás za to, ani vám nepokrátia prémie.

Okrem telesných zmien a otravných príznakov je to hlavne psychika, ktorá dostáva zabrať. Možno nebolo ľahké niekedy vydržať sama so sebou i predtým (napr. predmenštruačný syndróm je tiež „super“), ale je potrebné byť na seba vážne dobrou. Byť sama k sebe tolerantnou (hormóny neporazíte), a hlavne informovať o tom, čo sa s vami deje, svoje okolie. Verte, že to veľmi pomôže. Všetci pochopia, že to nekričíte vy, ale váš ne-estrogén a celú vec nebudú brať tak vážne alebo osobne.

Nemusíte ale s tým zápasiť sama. Vlastne s tým nemusíte tak moc zápasiť. Existuje veľa preparátov, ktoré môžu pomôcť a skutočne pomáhajú. V bežných prípadoch stačí prírodná liečba, keď si estrogén doplníte vďaka už spomínaným potravinám, resp. výťažkom z nich. Takže zapamätajte si, sója a ďatelina lúčna, sú vaši najlepší kamaráti. V niektorých prípadoch, keď sa žena cíti skutočne veľmi zle a kvalita jej života prudko klesá, je dobre siahnuť po hormonálnej liečbe. V tom vám poradí váš gynekológ.

Ťažko je povedať, ktorý z prejavov prechodu je najhorší. Ženy sa všeobecne zhodujú v tom, že najzložitejšie je pre ne priberanie na váhe, problémy v sexe a návaly tepla s potením. Je to trochu zamotaný kruh, je vám z toho nanič, nemôžeme sa vystáť (a okolie taktiež) pripadáte si nepríťažlivá a aby sa vám uľavilo, hľadáte útechu v čokoláde. Dôležité je sa k tomu postaviť, nenechať sa hormónmi ovládať viac, než je nutné.

Zoberte si tento nový stav na vedomie, príjmite ho a nechajte si pomôcť. Nie ste v tom sama. A to si zapamätajte.